Ok! Als je dan toch professioneel kunstenaar wilt worden hoort daar een ‘artist statement’ bij. Een stukje tekst dat gaat over hoe jij de wereld ziet. Over waarom je de kunst maakt die je maakt. Los van alle ondernemersperikelen van een archief, een marketingplan, een webwinkel in de maak en de productie van werk, is het belangrijk na te denken over waarom je de dingen doet die je doet. Veel heb ik geleerd van Simon Sinek en zijn ‘golden circle’. Zie zijn TEDtalk op Youtube. Vandaag heb ik een stukje geschreven over waarom ik doe wat ik doe. Dit is het:
‘Ik heb mijn kinderen in het landschap van hun jeugd gezet.” Dit schreef ik, niet zo lang geleden als een vertrekpunt voor mijn werk. De wereld draait, dat is een houvast. De zon komt op en beschijnt het land. Het Nederlandse landschap. Dat is het. Daar moeten we het mee doen. Maar we kunnen leren van onze voorgangers. Kijken naar de luchten, het water en het land.
Heb je ook wel eens het gevoel dat het landschap zo snel verandert? Net zo snel als jezelf wanneer je naar oude foto’s kijkt waar je lachend op staat? Of als je denkt aan de plek waar je geboren bent? Alles verandert? Is het landschapspijn? Is het meer? Mijn werk gaat over de schoonheid van het nu. Het zien. Ik doorkruis het Nederlandse landschap te voet en fotografeer het zoals je het nog niet eerder gezien hebt. Ga met me mee. Kijk er naar. Dat maakt ons gelijken, partners, collega’s, minnaars. Verbonden door de horizon. ‘God schiep de wereld, maar de Nederlanders maakten hun eigen land’. Wij zijn allemaal landschapskunstenaars.
Als een detective speur ik naar sporen in dat landschap. Stille getuigen van een vervlogen werkelijkheid waarvan ik het verhaal voel vibreren in mijn ziel. Moet ik de wereld veranderen? Nee. Daar heeft zij mij niet bij nodig. Ik kijk, zoek, registreer, verzin en verwonder me. Een missie? Nee. Ik wil kijken tot mijn ogen op zijn.
Ontdekken wat er verborgen is. Horen, voelen, zien en ruiken hoe ons landschap zich ontwikkelt als een kind dat nooit volwassen wordt. Zoals de onvoltooide series in mijn hoofd: Ik maak series en verbind. Hoor aan, wat me interesseert, lees waarover ik meer wil weten, zie wat me opvalt en voel wat me raakt. Mijn werk is het landschap. Het Nederlandse landschap.
Wat ik maak? Landschapskunst over geesten van het Nederlandse landschap. Ik dreg verborgen verhalen van dit landschap op uit een modderige warboel van golven, klei en herinneringen. Boetseer series over het Nederlandse landschap.
Laat me je meenemen en onderdompelen in dat rare kikkerlandje onder de zeespiegel. Laat me je het Nederlandse landschap ontdekken zoals je het nog nooit hebt gezien. Laat me je de verhalen van het landschap vertellen. Laten we verhalen maken. ‘Creating the Dutch landscape.’
Sinds het succes van Heidense Hoogten op de Amsterdamse kunstbeurzen, een uitnodigingen van het Apeldoornse CODA, gesprekken met het Drents Museum, de vele ontmoetingen die ik heb met mensen en een uitnodiging voor een groepsexpositie, ben ik me de laatste maanden aan het afvragen of ik niet professioneel kunstenaar zou kunnen worden. Een echte kunstenaar. Zo eentje die ook iets verdient met zijn werk.
Een inkomen uit kunst? Er zijn mensen die dat doen: kunst en geld verdienen. Mijn goede vriend Rutger Hiemstra die is schilder. Hij heeft kunstacademie gedaan en leeft van zijn schilderijen. Maar met fotografie? Een kunstvorm die volgens mij op de laagste trede staat van de kunstladder. Een kunstvorm waarvan heel veel mensen vinden dat het geen kunst is.
En dan zijn er nog de mensen die zeggen; dat lukt je nooit!
Maar moet ik het dan niet doen? Moet ik mijn passie voor fotografie en het Nederlandse landschap laten varen. Of als hobby uitoefenen? Gewoon gestaag doorgaan naast mijn baan als fysiotherapeut zoals ik de afgelopen acht jaar heb gedaan waarin ik vier boeken heb gemaakt en geen enkele cent verdient heb.
Ik denk van niet. Ik voel dat het tijd is voor een volgende stap in mijn kunstcarriere. Ik wil professioneel kunstenaar worden. Een inkomen verdienen uit mijn werk dat waarde heeft. Een boterham(metje) met dat wat ik het allerliefste doe: verhalen zoeken in en over het Nederlandse landschap. Maar bovenal: tijd kopen. Tijd voor de honderd projecten die ik nog graag zou willen doen.
Het komende jaar ga ik me richten op professionalisering van mijn kunstenaarschap. Een ondernemingsplan schrijven, een galerie openen (online), netwerken, mijn complete archief catalogiseren, marketing. De hele rambam. Leuk? Fantastisch!!!. Ik heb geen idee of het me gaat lukken, maar ik weet wel dat ik het ga doen. En jij kunt me volgen op deze reis. Iedere twee weken schrijf ik een blogbericht over hoe het me vergaat op mijn weg naar professioneel kunstenaar. Alle successen en afwijzingen. Alle stappen die ik zet. Vind je het leuk dan gaan we op reis…
En mocht je nu al tips hebben over hoe ik verder kan gaan als professioneel kunstenaar, dan hou ik me aanbevolen. Ik kan namelijk alle hulp gebruiken. Leestips voor boeken, business-coaches, fotolabs, collega’s die een vergelijkbaar pad hebben doorlopen, sites waar info te vinden is. Alles wat mij kan helpen om professioneel kunstenaar te worden grijp ik met beide handen aan.
Een van de eerste dingen die ik wil gaan doen is een button onder mijn blogs zetten om mensen te verleiden zich op te geven voor mijn nieuwsbrieven. Maar eens uitzoeken hoe dat werkt.
Ik vraag me af of ik nog aan fotograferen toe kom. Maar ik heb er zin in!!
Nadat op 8 mei duidelijk was geworden dat ik de volledig crowdfund voor Heidense Hoogten gehaald had (101%!). Brak direct een drukke tijd. Vooral omdat we het boek wilden presenteren op de KunstRai in Amsterdam en we daarvoor precies anderhalve week de tijd hadden Van het controleren van de laatste drukproeven tot het daadwerkelijk drukken van het boek.
Het boek is werkelijk prachtig geworden en nog mooier dan ik zelf gedacht had. Ik ben echt een heel dankbaar mens. Het is een zwaar, dik en een echt kunstboek geworden. Op de KunstRai had uitgever Pascal van Spijk een heel mooi stukje wand met mijn werk gemaakt, met het boek, drie prints en twee gietharsobjecten. Echt heel mooi. Ik heb er gesproken met donateurs en heel veel boeken gesigneerd. Een mooie ervaring, ook omdat er zoveel mensen kwamen die mij niet kennen, maar wie het werk aanspreekt. Mensen die via Voordekunst met mij werk in aanraking zijn gekomen. Zo groeit mijn publiek en dat is ook weer leuk!
Overzicht van mijn werk op de KunstRai
Overzicht van mijn werk op de KunstRai
Overzicht van mijn werk op de KunstRai
Overzicht van mijn werk op de KunstRai
Overzicht van mijn werk op de KunstRai
Het afhandelen van de tegenprestaties is in volle gang. Inmiddels zijn alle stenen met naam gedeponeerd in het Drentse landschap. De boeken worden in de komende twee a drie weken geleverd, net als de archival pigment prints. De komende week verwacht ik ook te horen of het Drents museum een expositie wil maken van het werk. Iets wat me natuurlijk fantastisch zou lijken. Fingers crossed dan maar in goed Nederlands! Het zijn spannende, maar superleuke tijden!
Wilde even laten weten dat we 61% voor de crowdfundingplatform voor Heidense Hoogten hebben. Dat schiet dus aardig op. Voordekunst.nl heeft de toegezegde donaties van de verschillende instanties bijgeschreven. Deze week kom ik nog in een artikel in een regionale krant en vanaf vrijdag ga ik een Facebookveiling houden van kunstwerken van mijn hand.
Het wordt een dagelijkse veiling van twee werken waarvoor mensen twee dagen kunnen bieden. Het is leuk en divers werk van een houtsnede van een hunebed tot een ingelijste foto van het werk van HH. Check deze link voor het persbericht:
http://www.hunebednieuwscafe.nl/2017/04/bijzondere-kunstveiling-op-facebook-fotoproject-heidense-hoogten/
Nou ja. Ik hoop dat dat nog wat oplevert. Ik heb vandaag voor het eerst het idee dat het me echt gaat lukken! Ik doe in ieder geval mijn best.
groetjes! Maarten
Valkje
Hunebed houtsnede
Cyanotypie Gasterse Diep
Vossenberg
Giethars negatief
Okay! Soms heb je tussen al je crowdfundactiviteiten (voor Heidense Hoogten check deze link) nog een beetje tijd over. (Komt ook omdat ik meestal middernachts naar bed ga en om 06.00 uur weer op sta). Dan ga je je ideeën in de praktijk brengen en voor je het weet is een nieuwe serie geboren.
#zee Piet Mondriaan, Compositie 10 in zwart wit, 1915 Kröller-Müller Museum, Otterlo
#bomen III Vincent van Gogh, Herfstlandschap, 1885 Kröller-Müller Museum, Otterlo
Detail. #bomen III Vincent van Gogh, Herfstlandschap, 1885 Kröller-Müller Museum, Otterlo
#sneeuwpret I Hendrick Avercamp, Winterlandschap met schaatsers, ca. 1608 Rijksmuseum, Amsterdam
Detail. #sneeuwpret I Hendrick Avercamp, Winterlandschap met schaatsers, ca. 1608 Rijksmuseum, Amsterdam
Het idee is dat ik het verleden verbind met het heden. Mijn onderzoek naar de geschiedenis van de verbeelding van het Nederlandse landschap naar het hedendaagse landschap in Instagram foto’s van duizenden fotografen. Het gaat over pixels, schilderkunst en het landschap. Het is een serie geworden over het Nederlandse landschap, het allesverslindende thema van mijn werk. Ik zou de foto’s het liefst op 2 meter willen afdrukken. Qua resolutie kan dat. Misschien een nieuwe crowdfundingplatform starten? :-)
#rivier. Salomon van Ruysdael, Zeilboten op het Wijkermeer, 1648 Gemäldegalerie, Berlijn
Detail. #rivier. Salomon van Ruysdael, Zeilboten op het Wijkermeer, 1648 Gemäldegalerie, Berlijn
#polder Willem Roelofs, Koeien aan de waterkant bij het Gein, 1883, Dordrechts Museum, Dordrecht
Detail. #polder Willem Roelofs, Koeien aan de waterkant bij het Gein, 1883, Dordrechts Museum, Dordrecht
#scheveningen. Jan Hendrik Weissenbruch, Schelpenkar Gemeentemuseum Den Haag
Detail. #scheveningen. Jan Hendrik Weissenbruch, Schelpenkar Gemeentemuseum Den Haag
#schaap. Anton Mauve, Kudde schapen met herder in de sneeuw, 1887 Gemeentemuseum, Den Haag
Detail. #schaap. Anton Mauve, Kudde schapen met herder in de sneeuw, 1887 Gemeentemuseum, Den Haag
#groningen III. Johan Dijkstra, Kerkje te Oostum, 1922, Collectie Groninger Museum (In bruikleen van “Stichting De Ploeg”
Detail. #groningen III. Johan Dijkstra, Kerkje te Oostum, 1922, Collectie Groninger Museum (In bruikleen van “Stichting De Ploeg”
De afbeeldingen van de originele schilderijen bestaan nu uit pixels van tussen de 10.000 en 20.000 Instagram foto’s met een bepaalde #zoekterm. Zoals #sneeuw bij het eerste schilderij van Hendrik Avercamp uit 1608. De huidige sneeuwpret verbeeld op Instagram verbonden met de 17e eeuwse sneeuwpret. Dat is het idee.
Vorige week woensdag is mijn crowdfundcampagne voor mijn nieuwste boek Heidense Hoogten van start gegaan en we zitten nu op 21%. We hebben het geld nodig voor de drukkosten van het boek en ik hoop toch zo dat we het gaan halen! Ik vind het superspannend en ik doe niets anders dan campagne voeren. Op de volgende link kom je op mijn projectpagina op Voordekunst.nl
https://www.voordekunst.nl/projecten/5336-heidense-hoogten
De afgelopen weken ben ik heel druk bezig geweest met de voorbereidingen voor mijn crowdfund-actie voor mijn nieuwe boek Heidense Hoogten. Op VoordeKunst.nl gaat mijn actie deze week online. Bij voorbaat bied ik alvast mijn verontschuldigingen aan aan iedereen die zat wordt van al mijn berichtjes over Drentse grafheuvels en mijn gebedel om donaties. Sorry! Sorry! Sorry! Ik hoop dat het mij gaat lukken het benodigde bedrag €6750,-) bij elkaar te krijgen. Als het lukt verschijnt dan in mei mijn eerste kunstboek. Fingers Crossed!
Vandaag in de voorbereiding: één van de tegenprestaties: ‘Een Drentse zwerfkei met je eigen naam er op, ergens in het Drentse landschap geplaatst’. Meer informatie volgt op de voordekunst-pagina en op Facebook.
Wordt vervolgd…
Vandaag was de laatste vrije dag voordat straks het campagnegeweld echt gaat losbarsten. Verkiezingen? Nee echt belangrijke zaken: Kunst! Ik zit middenin de voorbereidingen voor de crowdfund–actie voor Heidense Hoogten op voordekunst.nl. Het wordt een actie om mijn boek over de grafheuvels van Drenthe en de geesten van het Drentse landschap te kunnen maken. En dat betekent persberichten schrijven, het netwerk en alle contacten op orde hebben, communicatieplan maken, projectpagina vullen, overleggen met uitgever en vormgever, tegenprestaties maken en beschrijven en al die andere klussen die bij een succesvolle crowdfunding horen.
Maar vandaag dus even niet.
Winters ven in Drenthe
Winters ven in Drenthe
Winters ven in Drenthe
Winters ven in Drenthe
Winters landschap in Drenthe
Het was druilerig, miezerig en motregenend weer. Perfect om er even op uit te trekken voor een lange wandeling. Vijftien kilometer langs akkers, vennen, heide en …. grafheuvels. Ik kon het niet laten er een paar foto’s van te maken. Dus toch maar weer Heidense Hoogten. Binnenkort op Voordekunst.nl.
In de Passengers Terminal aan het IJ in Amsterdam werd afgelopen weekend de FOR REAL kunstbeurs gehouden. Tussen toonaangevende Europese, maar vooral Nederlandse galerieën had uitgever Pascal van Spijk een eigen ‘boot’ om zijn handelswaar, prachtige kunstboeken, te promoten. Voor het bij hem nieuw te verschijnen boek ‘Heidense Hoogten’ van mijn hand, had hij een mooi hoekje ingericht met een ingelijste foto en een in giethars gegoten negatief op een mooi standaardje. Hij had mij op donderdag laten weten dat het giethars object al verkocht was met daarbij de vraag of ik nog een nieuwe kon maken.
Donderdagavond stond ik dus in onze bijkeuken in de vrieskou twee nieuwe objecten te gieten en mijn hersens te kraken over hoe ik mijn objecten nou zou moeten signeren. Het liefste wilde ik mijn handtekening er bij ingieten en een vingerafdruk op het afgietsel achterlaten. Uiteindelijk lukte allebei met een signatuur op het negatief zelf. Twee afgietsels maakte ik naar mijn tevredenheid en wikkelde ik in bakpapier omdat ze nog niet volledig uitgehard waren.
Maarten Westmaas op de FOR REAL kunstbeurs Amsterdam
Maarten Westmaas op de FOR REAL kunstbeurs Amsterdam
Maarten Westmaas op de FOR REAL kunstbeurs Amsterdam
Maarten Westmaas op de FOR REAL kunstbeurs Amsterdam
Maarten Westmaas op de FOR REAL kunstbeurs Amsterdam
Zaterdag met de trein naar Amsterdam om de beurs te bekijken. De objecten in bakpapier in mijn zak meegenomen en uitgebreid met Pascal, maar ook met bezoekers gepraat. Veel mensen waren erg geïnteresseerd in mijn verhaal over fotografie, landschapskunst en de grafheuvels. Later op de dag, in fotografiemuseum FOAM, kreeg ik een appje van Pascal. Mijn volgende gietharsobject verkocht! De opbrengst zetten we opzij om te gebruiken bij de crowdfunding op Voordekunst.nl voor de productie van Heidense Hoogten die hoogstwaarschijnlijk 1 februari van start gaat. Maar daarover later meer. Het zijn in ieder geval super spannende, en opwindende tijden, waar ik volop van leer en geniet.
Oké. Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Naast het lezen van Stephen R. Covey’s Zeven Eigenschappen, Businessplan op 1A4 volgens OGSM en Why people photograph van Robert Adams (aanrader!) ben ik druk bezig met het schrijven van een nieuw ondernemingsplan voor Maarten Westmaas Landschapsfotografie. Zoals met alles wat ik doe ben ik daar vrij fanatiek in en al met al ben ik best tevreden over hoe het gaat. Ik heb alleen nieuwe bakens nodig voor de komende vijf jaar.
Daarnaast ben ik natuurlijk druk met de Voordekunst crowdfundcampagne voor Heidense Hoogten die begin februari van start gaat. We gaan binnenkort filmen voor het project en dat gaan we doen op het Balloerveld in de buurt van de Stakenberg, Galgenberg en Mandenberg; illustere grafheuvels in de open heide die ook een rol spelen in het nieuw te maken boek.
Maar vandaag ging ik naar diezelde plek voor mijn nieuwste project ‘Stugge Paden’. Over oude wegen door het Nederlandse landschap. Ik ben al een paar jaar met dit project bezig, maar ik heb besloten dat ik alle fotografie analoog en met een pinhole wil gaan doen. En dat terwijl ik bijna alles digitaal af had! Toch passen de analoge pinholefoto’s beter in het verhaal dat ik wil vertellen en dus moet ik opnieuw een jaar heel Nederland door. Te beginnen bij vandaag op het Baloerveld.
Het Balloerveld vormt langzamerhand een spil in mijn landschapsfotografie. Van het hunebed van Rolde voor Hunebedden, het Rolderdiepje voor de Drentsche Aa, ieder keer is het Balloerveld en zijn baken, de Roldertoren, het startpunt voor nieuwe projecten.
En vandaag dus in de vrieskou op pad om de Middeleeuwse karrensporen te fotograferen. Ooit heb ik eens drie jaar moeten wachten om een foto van die karrensporen in de sneeuw te maken vanaf de Stakenberg, en vandaag waren ongeveer dezelfde condities aanwezig. Sneeuw in de dalen met heide op de ruggen. Een laagstaande zon deed de rest, maar het mooie was dat er vandaag ook mist was, wat het geheel nog mysterieuzer maakte. Ik kan wel zeggen dat het een van de mooiste ochtend was die ik in mijn leven heb meegemaakt. De foto’s bij dit blog zijn allen met mijn iPhone gemaakt wat je ook wel kunt zien aan de kwaliteit, maar dat maakt me niet uit. Het zijn toch goede foto’s als herinnering aan een prachtige ochtend.
Een winters Balloerveld in de vroege morgen
Een winters Balloerveld in de vroege morgen
Een winters Balloerveld in de vroege morgen
Een winters Balloerveld in de vroege morgen
Stakenberg op het Balloërveld
Het heeft even geduurd en sommigen van jullie hebben hem al gezien, maar ik heb de afgelopen tijd een nieuwe website gemaakt. Met de omslag van illustratief naar meer artistiek werk en het toewerken naar een carrière als professioneel beeldend kunstenaar wilde ik een website maken die aansloot bij mijn nieuwe weg. En die heb ik geloof ik gevonden in de firma Format.
Heidense Hoogten, 5307083651778 (De Negen Bargen, Noordsche Veld, Zeijen)
Heidense Hoogten, 5304833645361 (Tonckensbos, Zuidvelde)
Heidense Hoogten, 5300833665167-4 (Stakenberg, Balloërveld)
Heidense Hoogten, 5294667675417 (Vrakselbergjes, Drouwenerveld)
Heidense Hoogten, 5306417668139 (Paraboolduin, Kniphorstbos, Schipborg)
Simpel, elegant, professioneel en… mooi. Althans, dat vind ik. Met een jaar vol spannende en bijzondere projecten denk ik dat ik er met mijn website wel weer even tegen kan. Wat vind jij?